Jesper de la Porte Ovesen

Egne tekster til Den nye Skriveskole og andet

bøger om at skrive

Tristine Rainer
Om at skrive dagbog – en vej til personligudvikling
At skrive dagbog betyder egentlig bare at skrive hver dag. Nogle emner fra bogen: Hemmeligheder. Syv teknikker (lister, portrætter, kortlægning af bevidstheden, fantasirejser, ændret synsvinkel, uafsendte breve, dialoger).  Opdage glæden. Drømmearbejde. Erotik. Overvinde skriveblokeringer. Om at udvikle kreativiteten. – Bogen er personlig og fuld af eksempler. Mange af emnerne kan direkte bruges på Skriveskolen.

Julie Cameron
The Artist’s Way – A Spiritual Path to Higher Creativity
Et tolvugers kursus i kreativitet for skribenter og andre. Ugentlige opgaver og daglige Morning Pages (hvad vi kan lide eller ikke, hvad vi ønsker, drømmer om) samt Artist Dates (alene–timer med nydelsesfuld aktivitet til at nære den kreative bevidsthed)

Fra omtalen på Saxo.dk:

Et praktisk og filosofisk kursus for kunstnere og andre, der ønsker at udforske og genvinde deres kreativitet og selvtillid.

Kreativitet er en brugsbog om personlig udvikling, der med fordel kan læses og bruges af alle, som interesserer sig for at leve et kreativt liv. Bogen henvender sig til den kunstner, som vi alle har i os, hvad enten kreativiteten er gået i stå eller aldrig rigtigt er kommet til udtryk.

Kreativitet er opbygget som et tolv-ugers kursus. Læseren ingår en kontrakt med sig selv, og nogle elementære opgaver tjener som holdepunkt og disciplin i kurset: Morgensiderne som skal skrives hver dag, og den oplevelse som man hver uge skal forkæle sin indre kunstner med. Som kurset skrider frem, lærer man at overvinde de blokeringer og kunstigt skabte begrænsninger, der holder éns iboende kunstner i dvale.

Kreativitet indeholder effektive og underholdende øvelser. Følger man dem, lærer man at stimulere sine kreative, intuitive og kunstneriske sider og er godt på vej igennem et stykke givende terapeutiske arbejde, der igen – eller for første gang – kan få ens kreative energi og livsglæde til at flyde.

Finn Dreisig
Meget enkel

Bente Clod: Skriv
En del tekniske øvelser 5-15minutter. Om prosa, skriveværksted mm. Dækker kortfattet mange spørgsmål, også praktiske. Gode referencer. Ca 140 s

The Writer
Amerikansk tidsskrift, der har til formål at give gode tips og fyre op under læserne så de skriver. Der findes også en håndbog med mange af artiklerne.

Damon Knight: Hvordan skriver jeg noveller?
Meget praktisk, nede-på-jorden anvisninger fra erfaren håndværksforfatter. Bl.a. fortælleteltet, synsvinkler. Fyldige eksempler. Nogle almindelige fejl og hvordan man retter dem. Ca. 200 s.

Natalie Goldberg: “Zen og kunsten at skrive”.
Såvidt jeg husker oversat af Otto Sigvaldi? Den bog var den store inspirationskilde for mig og resten af hendes bøger læste jeg på engelsk. Den dag, hvor jeg fik at vide, at jeg kunne gå på efterløn, ankom netop en af hendes bøger i min postkasse, og jeg tilbragte hele den første dag i min nye frihed med at læse den.

Jeg brugte den, da jeg begyndte at skrive. Det gjorde, at jeg kom over de første blokeringer. Hun gentog, at man ikke måtte løfte pennen fra papiret, og det hjalp med at tilsidesætte den kritiske stemme. Men hun har mange gode, inspirerende råd og opgaver i alle sine bøger. Det overbeviste mig om, at man kan skrive om alt. / Marie Engling

Keith Johnstone: Impro        (+ efterfølgeren Impro for Storytellers)
Også kendt som teatersport. Handler i virkeligheden om kreativitet og hvordan man overvinder blokeringer for fri skaben. Kan sagtens læses i forbindelse med skrivning og al slags skaben.  Den engelske udgave har et fint forord bl.a. om hans arbejde i skolen, inspektøren brød sig ikke om  at hans elever sad med masker på i regnetimen – de havde lige lavet dem i kunsttimen. En super empatisk lærer. Han behandler også angst som forhindring for at skabe. Bogen er en spore til at gå ud over sine grænser, prøve andre arbejdsformer, vid ikke hvad den næste sætning skal være.
Sjov at læse, fuld af inspirerende eksempler.

Stephen King: “Om at skrive”
En bog man kan blive klogere af. Den har jeg haft meget glæde af./Lina Kastberg

David Madden: “Revising Fiction”
Om at redigere sin tekst, noget er galt, hvad gør man?

Dorrit Claire Cohn: Transparent Minds
Comment by Anniken Telnes Iversen on November 14, 2013:
Cohn’s treatment is incredably full and detailed. She creates a framework for understand and using the different ways of portraying consciousness open to fiction writers today. The historical dimension and many examples are very valuable. A truly illuminating study. (Glenstrups anbefaling)

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Fra

Hvordan skriver man lige en roman? (1)

Hvordan skriver man lige en roman? (2)

Billedbogen 1: Det grundlæggende

Billedbogen 2: Billedbogens karakterer

Berettermodellen – forfatterens ven

Om at lægge spor i sine tekster
Aktantmodellen – Når personerne styrer plottet!

Er din historie en pind i en myretue eller et isbjerg?

Historiens konflikt

Når der skal flæsk på historierne

Verdens letteste berettermodel

Skriv en Jerry Bruckheimer-roman

Behøver romaner et plot?

Gæsteindlæg: Nicole Boyle Rødtnes’ 6 gode råd til at skrive en roman (del 1)

Gæsteindlæg: Nicole Boyle Rødtnes’ 6 gode råd til at skrive en roman (del 2)

Skriveplan eller friskrivning?

Lav noget LARM – Om at skrive sange for børn (gæsteindlæg af Dorte Schou)
Historiens ene sandeste sætning – eller sådan st…

Om hovedpersoner

Hovedpersonens ønsker og behov
Femmands-bandet – hovedpersoners dynamik

Det der med hovedpersoner

Hvad skal barnet hedde? Om at navngive sine personer

Tips og tricks

3 hurtige fif til et varieret sprog

10 gode råd til romanen (1)

10 gode råd til romanen (2)

Research, hvordan bærer man sig lige ad?

Hvordan skriver du? Om forfattertyper

Jeg døber dig – om at finde på bogtitler
Forfatterreceptionen – ideer, tag plads 

Hvordan får man ideer?

3 råd jeg har lært på forfatterskolen
Bøger om at skrive

Skift medie og skriv igen

2 skriveforslag til vinteren

Forfatterens værktøjskasse

Om at opbygge spænding

Anslaget – Læserens indgang til historien

Originalitet – glem den eller forhold dig til den!

Om at skrive Flashbacks

De to typer ironi

Med store kræfter – Hovedpersonens Mantra

Mythos – at bruge baggrundshistorie

Gimmicks – fra uoriginal til genial

Om at høre musik når man skriver

Geofiktion – eller at skrive en verden

Nutid eller datid?

Personlige fortællere

Titler og tegninger er historiens håndtag

Gæsteindlæg: Nicoles fire tips til at skrive gode replikker
Pitch din ide!

Word vs Notepad

Narrativt begær – eller hvorfor jeg ikke har opdat…

Ghost writing –at skrive for andre end sig selv

Når tiden bare skal gå – Om tidsspring i romaner o…

Genrer

Om at få ideer til realisme
Hurtig guide til at skrive fantasy

hurtig guide til at skrive Sci-fi

Hurtig guide til at skrive Gys og Horror

Hurtig guide til at skrive krimi

At skrive en krimi hvor gærdet er lavest

Creepypasta på menuen

Forfatterlivet

Fire kloge leveregler for forfattere

2 uundgåelige fakta om forfatterlivet

Tænker du markedsføring ind i din bog?

kan man overleve som forfatter? (1) (Om økonomien i forfatterlivet)

Kan man overleve som forfatter? (2)

Kan man overleve som forfatter? (3)

Når man vælger et job uden løn – Sarah Engell fortæller

Hvorfor skal du tage på bogforum?

Forfatterens tre karakteristika

Forfatterens brand

Skriveferier – skal man?

En fantasy-forfatter fortæller – Sven Damgaard Ørnstrup

NaNoWriMo

PerNoWriMo

Om at tro på sig selv og holde sig i gang

Jeg er forfatter! – 5 gode råd til at opbygge din forfatterselvtillid

Skrivning: 3 gode grunde …

Fuck Inspirationen

Hvordan ved man at ens bog er god?

Lortebog – om at elske sine skriverier, og ikke opgive romanen
Forfattere tager da bussen?

Skrivning er jo også en sportsgren

Når motivationen er væk

Et job uden kollegaer – om at tro på sig selv som forfatter

Efter skrivningen (redigering, forlag og alt det vi drømmer om)

Om at give kritik

De tre typer afslag

Hvordan bliver en bog lavet?

Når man sender til et forlag

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Reklamer

One thought on “bøger om at skrive

  1. ibog.litteraturenshuse.systim

    http://www.advancedfictionwriting.com/articles/snowflake-method/

    http://www.ocec.eu/cinemacomparativecinema/pdf/ccc03/ccc03_articulos_kozloff_eng.pdf

    http://therecalcitrantscrivener.blogspot.dk/2010/01/show-dont-tell-fallacy.html
    To trace the origin of the maxim telle/show further: Chekhov is rumored to have said, “Don’t tell me the moon is shining; show me the glint of light on broken glass.”

    Like

Skriv en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s